Reis John en Petra 2016 en 2017

Colombia

Beste volgers,

Na een maand stil te zijn geweest, hierbij een update van onze reis.

Via Bogota zijn we naar de kust van Colombia gevlogen, Cartagena was onze eerste bestemming. Deze stad is omringd door een hoge muur gebouwd enkele honderden jaren terug voor de verdediging tegen de Spanjaarden (en later de Engelsen). Het oude centrum is erg mooi (inclusief groot fort) met hele oude gebouwen en erg gezellig ‘s avonds op straat met muzikanten en artiesten.

Na een paar dagen zijn we naar de Caribische kust gegaan. Veel van de schitterende stranden maken onderdeel uit van het Nationale Park Tayrona (vernoemd naar de familie Tayrona; de oorspronkelijke bewoners van het gebied). Met een speedboot hebben we verschillende eilanden bezocht; ook zijn we langs het (vroegere) privé eiland van Pablo Escobar gevaren. Voordat we terug naar het strand gingen, hebben we ook nog gesnorkeld, was ook erg mooi.

In de jungle bij Santa Marta liggen de resten van een oude indianen stad. The lost city (in het Spaans: Cuidad Perdida) kon je bereiken door een trekking van in totaal 4 dagen. Helaas werd John de eerste nacht ziek, dus zijn we de 2e dag om moeten draaien. We denken dat het lichte zonnesteek was aangezien het de eerste dag erg zwaar en warm was (geen goede combi voor John). Erg jammer dat we de trekking niet hebben kunnen afmaken. Gelukkig wel mooie jungle gezien op de eerste dag!

Eenmaal teruggekomen in Santa Marta was John na een lange dag rust weer een beetje de oude en toen hebben we onze reis kunnen vervolgen. Via de motortaxi zijn we naar Minca vertrokken. Minca is een klein dorpje in de jungle met een eigen bierbrouwerij en diverse koffieplantages. Vanuit het bed in het hotel hadden we een schitterend uitzicht en uiteraard hebben we ook het lokale bier en koffie geproefd na een mooie rondleiding over het bedrijf.

Vanuit Santa Marta zijn we met de nachtbus vertrokken naarSan Gil (richting Bogota). Het uitzicht in de ochtend vanuit de bus van de verschillende valleien die we hebben gepasseerd was geweldig. In San Gil zijn we lekker actief geweest (ziplinen, abseilen, klimmen en klauteren). Daarnaast hebben we ook een mooie tocht gelopen vanuit Barichara (mooi koloniaal en heel oud dorpje) naar Guana.

Toen we vanuit San Gil naar Villa de Levya wilden vertrekken kregen we slechts nieuws uit Nederland. Het ging niet zo goed met de oma van Petra en enkele uren later is ze overleden. We zijn toen direct teruggevlogen naar Nederland. Oma is maar liefst in goede fysieke en mentale gezondheid 93 jaar mogen worden.

Ondertussen hebben we de reis weer hervat en zijn we na 3 dagen in Bangkok vandaag aangekomen in Mandalay in Myanmar! De eerste indrukken van de stad zijn erg goed zowel overdag als ’s-avonds als alle lichtjes tevoorschijn komen die we hebben kunnen zien tijdens het diner op het dak van ons hotel. Ook de mensen zijn super aardig en behulpzaam.

Tot snel!!

Onze reis in Colombia hebben we ook samengevat in een kortfilmpje en die komt binnenkort online (internet in Myanmar is niet echt supersnel) en de foto’s zijn ondertussen ook geplaatst.

Xx John en Petra

Laatste dagen in Chili

Gelukkig nieuwjaar allemaal! Nieuw jaar, nieuwe doelen en voornemens. Ons doel/voornemen is vooral (blijven) genieten! En die van jullie?

Na de kerstdagen hebben we met onze semi Brabantse vrienden Sjoerd en Janneke afgesproken om samen de wijnvelden in Santa Cruz onder Santiago te ontdekken (Colchagua Valley). We hebben een wijngaard bezocht en hebben uiteraard onder het mom van ‘ff proeven’ hun halve voorraad weg getikt

Laughing

Onze volgende bestemming was Valpariaso waar we nieuwjaar hebben doorgebracht. Samen met mensen uit ons hostel hebben we heerlijk gegeten en zijn we samen de berg opgelopen om naar het vuurwerk in de haven te kijken.

Na paar dagen in Valparaiso hebben we onze reis naar het noorden vervolgd met een bezoek aan de Elqui Valley. De regio van de pisco brouwerijen! Deze werden dan ook de eerste dag via een leuke mountainbike route verkend en uiteraard is er ook weer het een en ander geproefd… ;) Gelukkig voor John lag er ook een bierbrouwerij op de route.

We sliepen in Vicuna in een erg leuk B&B met zwembad van Loes en Michel. Erg gezellige mensen die heel lang in België hebben gewoond.

In de avond hebben we een trip gemaakt naar Mamalluca waar we hebben genoten van de meest heldere sterrenhemel die we ooit hebben gezien! Wauw!

Na een korte nacht zijn we naar het hoogste punt in de Elqui Valley gebracht en zijn we terug gefietst met de mountainbikes (gelukkig grootste gedeelte downhill). Wat een prachtige vallei!!!

Na de Elqui Valley stond San Pedro de Atacama op het programma (na busrit van 16 uur)! De droge woestijn in en wat was het hier warm! In de omgeving van San Pedro hebben we super mooie natuur gezien. Valle de Luna, El Tatio Geysers en Piedras Rojas. In een gebied van ongeveer 100 vierkante kilometer, zoveel verschillende natuur dat vonden we heel bijzonder.

Onze laatste stops in Chili waren Iquique en Arica. Hier hebben we een spookstadje (verlaten stad als gevolg van het sluiten van enkele mijnen) bezocht, de vishaven bezocht en lekker aan het strand gelegen!! In het noorden van Chili zag je al dat je dichterbij Peru kwam, met name aan de kleding van de mensen.

Na ruim 7 weken in Chili en Argentinië te hebben doorgebracht gaan we via een tussenstop in Tacna Peru, vanmiddag naar Colombia vliegen.

Chili en Argentinië zijn echte aanraders! Je hebt hier vrijwel alles qua natuur. Gletsjers, sneeuw, heldere blauwe meren, groene landschappen en droge woestijnen met oases. Elk type landschap is schitterend! In een woord omschreven, wauw!!

Bedank voor jullie leuke reacties! Leuk dat jullie met ons meereizen!

Xx John en Petra

Patagonie film

Beste volgers, hierbij de korte film van Torres del Paine!!!

https://vimeo.com/198778536 (even knippen en plakken in de adresbalk)

Groetjes ons

Patagonie

Hola Amigos,

Alweer 3 weekjes voorbij, tijd voor een update van onze reis! Afgelopen weken zijn we door het prachtige Patagonië gereisd. Vanuit Puerto Montt zijn we op de boot gestapt met de bestemming Puerto Natales, Chili. Een schitterende tocht door de fjorden, waar we ook de eerste dolfijnen en zeeleeuwen hebben gezien!

Vanuit Puerto Natales hebben we het nationale park Torres del Paine bezocht. Het park is schitterend, vele mooie landschappen, bergen en mooie heldere blauwe meren. We hebben de eerste dag met de auto rondgereden en de tweede dag een tocht met 875 hoogtemeters afgelegd. We hebben 8 uur gewandeld om uiteindelijk de basis van de Torres del Paine torens te zien, maar het was het waard! Wat een schitterend plaatje, de foto’s zeggen volgens ons genoeg ;)

Daarna zijn we doorgereisd naar Punta Arenas waar we een bezoekje hebben gebracht aan het eiland Isla Magdalena waar 60.000 pinguïns leven en rondgevaren langs het zeeleeuwen eiland Isla Marta. Hierna hebben we de bus gepakt en de oversteek gemaakt naar Argentijns Ushuaia, meest zuidelijke stad van Zuid Amerika (Fin del Mundo), waar we door het nationale park Tierra del Fuego hebben gewandeld, een 4x4 offroad tocht en een (korte) wandeltocht naar de Martial Gletsjer hebben gemaakt.

Op 17 december zijn we naar El Calafate (Argentinië) gevlogen. El Calafate ligt aan het mooie Lago Argentino waar met de boot tussen de ijsschotsen van de Upsala gletsjer hebben gevaren. Deze dag hebben we ook een bezoek gebracht aan Estancia Cristina (voorheen schapenboerderij) waarna we met 4x4 wagen naar het viewpoint over de Upsala gletsjer gereden zijn. De 2de dag hebben we in de ochtend gletsjer Perito Moreno bezocht, de enige gletsjer die niet in omvang afneemt. In de middag hebben we een hike over de gletsjer gedaan. Wat een ervaring! Hierna zijn we vertrokken naar El Chalten waar we naar de base of the Fitz Roy zijn gewandeld. Het was een mooie toch, maar helaas hebben we de berg niet goed vast kunnen leggen vanwege de bewolking.

Vandaag zijn we aangekomen in Huilo Huilo waar wij de kerstdagen doorbrengen in dit nationale park van Chili. Nagenieten van de prachtige dingen die we de afgelopen 4 weken gezien hebben. Want wat is het hier prachtig, de vele gletsjers, besneeuwde bergtoppen en de vele blauwe meren. Nog 22 weekjes te gaan, wij vermaken ons wel!

Feliz Navidad!!

Adiós John & Petra

Eerste dagen in Chili

Hola,

Ons eerste bericht nadat wij vorige week zijn begonnen aan onze wereldreis! Na vele fijne en gezellige afscheidsetentjes en bezoekjes thuis ging dan eindelijk onze reis van start. We vlogen naar Santiago in Chili waarna we de volgende dag direct door gingen via Concepcion naar Pucón. Eerst hebben we de natuurlijke (warme) baden van Termos Geometricas bezocht, dat was heerlijk genieten! De dag erna zijn we iets actiever geweest…

Pucón ligt aan de voet van de actieve vulkaan Villarricca. Deze vulkaan moest uiteraard door ons beklommen worden. Na 5 uurtjes door gesteente, sneeuw en finke wind hadden we eindelijke de top bereikt. Wat een prachtig uitzicht, wauw! Via een eigen gemaakte glijbanen gleden we naar beneden. Wat was dat top! Zie onderstaand de link naar het filmpje dat we ervan hebben gemaakt.

https://vimeo.com/193803313 (even kopieren en plakken in de adresbalk)

Vandaag stappen we op de boot vanuit Puerto Montt naar Puerto Natales waar we de komende 4 dagen langs de Patagonische fjorden varen. Kijk voor meer foto's op de pagina foto's!

Hoe is het bij jullie in het koude Nederland?

Adiós John & Petra

Welkom op onze Reisblog!

Welkom op onze reisblog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdensonze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar we ons bevinden en waar we zijn geweest! Meer informatie over ons en de reis die we ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een e-mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie oponze site staat? Meld je dan aan voor onze mailinglijst door je e-mailadres achter te laten in de rechterkolom.

Leuk als je met ons meereist!