Reis John en Petra 2016 en 2017

Borneo

Trouwe volgers,

Het is lang stil geweest op onze reisblog. Terwijl we dit posten zijn we alweer bijna 3 maanden thuis. Poeh wat gaat de tijd snel.

Het aftellen is bijna begonnen! Nog maar een paar weken te gaan en dan zit onze reis er alweer op... maar daar willen we nog even niet aan denken nu we in het mooie maar ook warme Borneo zijn. Op Saba (noorden van Borneo) zijn we naar orang oetang verzorgingscentrum (Sepilok) geweest waar verwaarloosde en zieke oerang oetangs worden binnengebracht en weer worden opgelapt. Erg schattig om met name de kleintje te zien spelen, grappen en grollen met elkaar.

Op de Kinabatagan rivier zijn we meerdere keren de boot op geweest om de vele dieren te spotten. Van verschillende soorten exotische vogels tot verschillende soorten apen en krokodillen van klein naar heeeeeel groot. De olifanten trip hebben we afgelast aangezien het erg hard regende en het onweer erg dichtbij was. Dan voelt zo'n bootje toch niet erg fijn.

Vanuit Lahad Datuh zijn we de Danum jungle in geweest voor een paar dagen. Er werd ons afgeraden om niet met onze huurauto de jungle in te rijden vanwege de slechte toegankelijkheid maar John is af en toe wat koppig (geen verassing voor de mensen die hem kennen). Maar deze keer niet :) en zijn we met een chauffeur in een 4x4 de jungle in gebracht. Het was een goed idee dat we niet met onze huurauto zijn geweest want het pad was niet altijd even goed en als er ineens olifanten voor je neus kunnen staat is dat wel even schrikken. Deze paar dagen hebben we met 2 NL vriendinnen doorgebracht in de mooie jungle waar we ook weer veel verschillende apen en andere dieren hebben gespot. Het was erg warm en vochtig in de jungle en het was dus zweten geblazen. Maar dat zijn we inmiddels in Azië wel gewend. Na enkele zware tochten en de vele bloedzuigers vonden we het na 3 dagen jungle ook wel weer mooi geweest!

Een van de top 10 duikplekken van de wereld ligt aan de noord-oost kust van Borneo! Zijn we uiteraard ook even een kijkje gaan nemen. We hebben haaien, zeeschildpadden en ontzettend veel vissen en mooi koraal gezien. Duiken op Sipadan, Mabul en Kapalai is dan ook een dikke aanrader!!

Na Saba hebben we Sarawak bezocht. Dit is het zuidelijke deel van Maleisisch Borneo. Hier hebben we lekker genoten van de luxe van een wat grotere stad (Kuching) en hebben we ons klaar gemaakt voor het laatste onderdeel van onze lange reis door Azië.

De volgende keer meer over onze laatste dagen op de prachtige eilanden Langkawi in Maleisië en Koh Lipe in Thailand.

Tot snel kusjes ons