Reis John en Petra 2016 en 2017

Laos

Sabaidee!!!

De volgende bestemming van onze 180 dagen tellende reis is Laos. Vanuit Yangon in Myanmar zijn we via Bangkok naar Vientiane – de hoofdstad – gevlogen. Het centrum van Vientiane is relatief klein voor een hoofdstad en zeker wel gezellig met veel kleine restaurantjes en kroegen. We hebben de stad per fiets – ook de Laos versie van de Champs Elysees - verkend. Veel Franse invloeden zie je er nog steeds terug. Het is fijn om na een week of 5 Azië weer eens een stokbroodje te eten…

De volgende stop na Vientiane is Vang Vieng. Zeg je VangVieng dan zeg je ‘tubing’… schijnbaar! Het idee is om in een rubberen band over de Mekong rivier te gaan en bij elke bar langs de oever een drankje te pakken. Tot enkele jaren terug was dit een top attractie maar de overheid heeft de meeste barretjes vanwege overlast en drugsgebruik gesloten. Wij hebben de tocht in een kano afgelegd en dat leverde enkele mooie plaatjes op.

Later in Vang Vieng hebben we een buggy gehuurd om de omgeving verder te verkennen. John was zo dom om zijn telefoon in zijn zak te laten zitten en die zijn we dan ook kwijt geraakt. We hebben de route nog een aantel keer gereden maar helaas de telefoon niet meer gevonden, erg balen!

Met de nachtbus – een sleeper – zijn we naar Luang Prabang gereisd. Een sleeper is een nachtbus met bedden en dat was prima bevallen voor ons. In Luang Prabang hebben we de nachtmarkten afgestruind en hebben we een snelcursus rijst maken gedaan. In 13 stappen is ons het proces uitgelegd en elke stap hebben we met onze eigen handen mogen uitvoeren! Een echte aanrader.

Na Luang Prabang hebben we onze reis vervolgd naar het hoge noorden van Laos. In de bergen was de temperatuur een stukje lager (een graad of 25 – 27) dan in het zuiden van Laos wat een welkome afwisseling was. We hebben een trekking gedaan van 2 dagen met een homestay in een van de vele kleine dorpjes in de jungles. We hebben daar eigen gemaakte rijstwijn gedronken! Was prima te drinken... een paar slokken. De trekking hebben we met een aantal andere reizigers gemaakt en met deze groep hebben we nog een klein weekje mee opgetrokken. Het idee van de groep was om niet per bus verder te reizen maar te gaan liften naar Nong Kwiaw. Deze uitdaging wilde we wel mee aangaan, want met al dat bussen waren wij ook wel beetje klaar! De reis naar Nong Kwiaw was erg mooi door de bergen achter in een pick-up truck met een geweldig mooie zonsondergang!

In Nong Kwiaw hebben we nog een trekking gedaan en daarna met de groep naar Luang Prabang gereisd (nu wel met het openbaar vervoer). In Luang Prabang hebben we samen nog een leuke tijd doorgebracht voordat iedereen zijn eigen weg weer vervolgde.

De natuur in Laos is schitterend, vooral in het hoge noorden in de bergen. Na 17 dagen Laos vervolgen we onze reis naar Maleisië! Een prachtig groen land dat we per auto hebben verkend, hierover snel ons verslag!

Xx John en Petra

Nicole

Wat ziet het er weer mooi uit! We zijn inmiddels wel de dagen aan het aftellen hoor... Veel plezier nog de laatste weekjes en tot over een klein maandje! Oh en John: Rick heeft zijn band eindelijk laten plakken.

Fanny

Ja kei mooi maar idd nicole.. tijd om naar huis te komen!

Evelien (Deloitte)

Och je telefoon verloren.... Gelukkig kon je snel weer bellen, he?! Ziet er weer prachtig uit. Leuke foto's. Veel plezier nog en geniet van de reis.

Toon

Veel gezien hoor ik
Jullie zien er goed uitgerust uit
Nog ff

Loes

Heeeel leuk verhaal ook met die foto's zo er in! GENIET in Maleisië!

Rick

Skon! Frikandellen staan klaar dus schiet mar op!!