Reis John en Petra 2016 en 2017

Myanmar laatste 2 weken

Beste volgers van ons reisblog,

Houd je van eeuwenoude tempels? Dan kom je in Bagan wel aan je trekken! Wat een mooie oase van groen, open vlaktes en uiteraard tempels in verschillende soorten en maten. Rondom Bagan staan zo’n 3.000 tempels. De meeste tempels zijn gebouwd in de 12e en 13e eeuw dus best bewonderenswaardig dat vele er nog steeds staan. Als gevolg van de verschillende aardbevingen is de ene wel meer afgebrokkeld dan de andere waardoor er nog veel tempels in de steigers stonden om hersteld te worden. De tempels bestrijken een oppervlakte van 40 vierkante kilometer.

We vonden het tempelcomplex echt bijzonder en hebben dan ook z’n best rondgeneusd op een elektrische scooter, want op de fiets vonden we wat teveel van het goede met een kleine 40 graden elke dag. We zijn vroeg opgestaan om in het donker een tempel te beklimmen om daarna te kunnen genieten van de opkomende zon en het prachtige landschap met tempels dat dan stukje voor stukje zichtbaar werd. Net na zonsopgang stegen de hete lucht ballonnen op met een(denken we) mooi uitzicht over het gebied. S ochtends gingen we tempels kijken en ‘s middags aan het zwembad liggen… of in de hotelkamer en de airco vol open om weer even bij te kunnen komen!

Na 4 dagen Bagan zijn we met de nachtbus naar Yangon vertrokken. Heerlijk een nachtbus met een vrouwtje langs ons die verkouden wasen de hele bus wakker hield… Achja heb je dat ook weer een keer meegemaakt.

Yangon was lange tijd de hoofdstad onder het bewind van de Britten. Ook in Yangon zie je nog veel van deze tijd terug, met name in straatnamen, de inrichting van de nieuwe centrum in het zuiden (stratenblokken) en verschillende oude koloniale gebouwen. Het postkantoor en douanekantoor zijn in de Britse periode gebouwd, en doen nu nog steeds dienst. Daar moesten we natuurlijk even een kijkje gaan nemen.

Het verkeer in Yangon is verschrikkelijk. ’s Ochtends vroeg en ‘s avonds laat valt het wel mee maar gedurende de hele dag is het een gekkenhuis. Een taxi ritje van het busstation naar ons hotel vroeg in de ochtend duurde 45 min en het omgekeerde ritje in de middag duurde meer dan 2 keer zo lang.

In Yangon staat de Shwedagon Pagoda, de meest belangrijke tempel in Myanmar en misschien wel de meest belangrijke tempel van het boeddhisme als we de Lonely Planet mogen geloven.

Na Yangon hebben we iets zuidelijker nog wat kleinere stadjes bezocht zoals Mawlamyine, Hpa-an en Kyaito. In Mawlamyine hebben we de grootste liggende Boeddha ter wereld gezien. Deze Boeddha kun je van buiten en van binnen bewonderen. De liggende Boeddha is relatief nieuw (start bouw in 2010) en ze zijn nog steeds bezig. In de Boeddha zijn verschillende stukjes uitgebeeld met – zo denken we - belangrijke delen uit hun geschiedenis. We hebben er niet naar gevraagd maar we hebben wel een donatie gedaan zodat het ‘bouwwerk’ weer iets verder afgemaakt kan worden. In de buurt van de liggende Boeddha staat in een mooie bosrijke omgeving een rij beelden van monniken, we hebben ze niet geteld maar volgens de Lonely Planet zijn het er meer dan 500!

Rondom Hpa-an hebben we verschillende grotten bezocht. Ook hier overal Boeddha's, stupa’s en tempels, zelfs in de grotten. Een busrit tussen deze dorpjes/stadjes duurt niet lang en onderweg is van alles te zien. Eerder hadden we al geschreven dat veel hier in Myanmar nog met de hand wordt gebouwd. Ook de wegenbouw is nog maar amper gemechaniseerd en wordt nog op de oude manier gemaakt. Samen steentjes goedleggen, samen teer langs de weg op natuurlijk vuur warm stoken en dan samen uitgieten! Mooi om te zien.

In Kyaito is ‘the golden rock’, hebben we ook even bezocht! Via een achtbaan-ritje achterin een truck tussen de locals kon je er komen. Het was een heftig ritje op en neer en er werden verschillende mensen ziek die hun ontbijtje eruit moesten gooien.

John heeft in Myanmar ook een kappertje gedaan. Van de prijs was niets te zeggen, 2 euro inclusief een nek, schouder, hoofd en arm massage…het resultaat was iets minder. Aan de ene kant een stuk korter dan aan de andere kant, maar misschien is het wel de handtekening van de kapper, dus we hebben er maar niets van gezegd!

Inmiddels hebben we Myanmar verlaten en zijn we alweer een paar dagen in mooie Laos, maar hierover snel meer!! We hebben ontzettend genoten van onze tijd in Myanmar, elke dag weer meer een glimlach op ons gezicht, want iedereen begroet, zwaait en lacht naar je. Je voelt je hier zo welkom!

Xx John en Petra

Michiel

John staat alles dus dit kapsel zal ook geen probleem voor hem zijn!

Marga

Weer n mooi verhaal en superfotoos. John lijk je nu op die foto van dat diertje op dat krukje. ????. Fijne tijd saampjes. Groetjes.

Mechteld

Prachtige verhalen en foto's van Myanmar! Wij hebben de volgende reis ook alweer geboekt, Tanzania en Zanzibar:) Veel plezier in Laos!

Nicole

Super mooi weer! Veel plezier in Laos!