Reis John en Petra 2016 en 2017

Myanmar eerste 2 weken

Beste mensen,

Bangkok is leuk! Een grote stad met veel bezienswaardigheden (met name Buddha’s uiteraard) en vele gezellige eettentjes en barretjes. Op aanraden van vrienden thuis hebben we de fietstocht van Co van Kessel gedaan, deze was top en bracht je door straatjes en je kwam op plekken die je normaal gesproken nooit zou hebben kunnen vinden. We waren al door vrienden en medereizigers gewaarschuwd op te letten voor de ‘vriendelijke’ en ‘behulpzame’ mensen op straat die je willen helpen (NOT). Helaas hebben wij ook een situatie meegemaakt met een tuktuk chauffeur maar we hebben ons gelukkig niet voor de gek laten houden… het hoort er bij… Al met al een leuke stad en lekkere PadThai! De traditionele Thaise massage is ook niet verkeerd al blijft het bij ons denk ik deze 3 maanden wel maar bij één keer :). Na 3 dagen Bangkok zijn we doorgereisd naar Myanmar.

Myanmar heeft de meest aardige mensen in de wereld! De mensen hier zijn oprecht geïnteresseerd in wie je bent en waar je vandaan komt en ze willen maar al te graag helpen en gelukkig anders dan in Bangkok zonder eigen belang! We zijn in Mandalay begonnen en daarna doorgereisd naar Kalaw. Vanuit Kalaw hebben we een 3-daagse hike gelopen naar Inle Lake. Op deze hike hebben we het echte Myanmar gezien. Myanmar bezoeken voelt alsof je terug gaat in de tijd. Kleren worden gewassen in de rivier en een paar meter verderop wordt er in de rivier gedoucht. Veel huizen zijn gemaakt van hout met golfplaten en je ziet overal geloof en monniken. Veel agricultuur dat nog op de oude manier wordt gedaan maar dat begrijpen we wel gezien de geslotenheid van het land afgelopen decennia. Interessant wat onze gids had te vertellen over deze regio en het feit dat de mensen op de akkers op een dag slechts 2 euro verdienen.

Met buffels worden de akkers bewerkt. Sommige boeren hebben iets wat op een trekker lijkt maar het meeste wordt met buffels gedaan. Na 2 overnachtingen bij locals op een dun matje op een houten vloer waren we weer blij dat we een hotel in konden bij Inle Lake.

Groot meer in het hartje van Myanmar waar ook weer veel wordt geboerd! We hadden een boot met kapitein gehuurd en hebben diverse bedrijfjes op het meer bezocht. Veel wordt hier nog op de traditionele manier gemaakt, van het weven van garen tot het maken van sierraden en paraplus/parasols. Ook het vissen gebeurt nog handmatig met netten en speren!

Vanuit Inle Lake zijn we met de taxi (gedeeld) doorgereisd naar Hsipaw op het platteland. Hier hebben we een scooter gehuurd en hebben we een dag lekker rondgetuft en lokale cultuur opgesnoven. De dag erna hebben we de trein van Hsipaw naar Pyin Oo Lwin gepakt. Deze speciale treinreis door de bergen bracht ons over de Gokteik brug van meer dan 100 jaar oud (gebouwd in1901) wat een schitterend uitzicht met zich mee bracht. Overigens was de treinrit – op houten bankjes - van 6 uur tussen de locals ook al een bezienswaardigheid op zich!

In Pyin Oo Lwin zijn nog veel sporen terug te vinden van de tijd waarin de Britten het hier voor het zeggen hebben gehad (klokkentorens, koloniale gebouwen en straatnamen uiteraard). Ook hier hebben we een scooter gehuurd om de stad en de omgeving te verkennen. We zijn met de scooter naar de Anisakan waterval gereden en kwamen aan het begin van de route een vriendelijke local tegen die ons via prachtige paden in het bos naar het eerste niveau/plateau van de waterval heeft geleid. Vanuit hier had je een prachtig uitzicht omhoog en omlaag. Dit hadden we op eigen houtje echt nooit kunnen vinden. Daarna helemaal naar beneden afgedaald en de waterval vanuit het dal kunnen bekijken. Helaas kunnen we jullie de foto’s nog niet laten zien want het internet hier in Myanmar is ontzettend traag. Hopelijk komen we binnenkort wat beter internet tegen zodat we wat mooie plaatjes met jullie kunnen delen.

Gisteren zijn we aangekomen in Bagan (in een busje met 30 man terwijl er officieel maar plek is voor 20). Vandaag is Petra jarig! Hiephiep hoeraaaa en staat het chillen centraal. Morgen vervolgen we onze reis naar de archeologische zone van Bagan met meer dan 3000 tempels uit de 12een 13e eeuw, we zijn erg benieuwd…..

Groetjes uit Myanmar en tot snel!

Xx John en Petra

Harrie

Gefeliciteerd Petra. Hiephiep hoeraaaa. Een dagje voor elkaar.

Mandy, Willem, Sem en Joe

Hieperdepiep hoera :-)
Gefeliciteerd Petra.

Nog veel plezier met z'n tweetjes.

Familie van Es

Van harte gefeliciteerd Petra! Wij volgen jullie op de voet vanuit hier, nog ontzettend veel plezier daar en geniet ervan! Groetjes ons

Helmy van Moorsel

Echt een mooi verhaal, weer, top????

Marga

Ben benieuwd naar de fotoos.
Geweldig wat jullie allemaal zien en meemaken. Groetjes

Ut hirke!

Gallië makt vanallus mee. geniet nog mer ffkus tis zouwe um.en wir werken dag.

Esther

Wauw... klinkt weer geweldig allemaal! Heel veel plezier alvast bij de tempels. En nu al benieuwd naar de foto's ????