Reis John en Petra 2016 en 2017

Colombia

Beste volgers,

Na een maand stil te zijn geweest, hierbij een update van onze reis.

Via Bogota zijn we naar de kust van Colombia gevlogen, Cartagena was onze eerste bestemming. Deze stad is omringd door een hoge muur gebouwd enkele honderden jaren terug voor de verdediging tegen de Spanjaarden (en later de Engelsen). Het oude centrum is erg mooi (inclusief groot fort) met hele oude gebouwen en erg gezellig ‘s avonds op straat met muzikanten en artiesten.

Na een paar dagen zijn we naar de Caribische kust gegaan. Veel van de schitterende stranden maken onderdeel uit van het Nationale Park Tayrona (vernoemd naar de familie Tayrona; de oorspronkelijke bewoners van het gebied). Met een speedboot hebben we verschillende eilanden bezocht; ook zijn we langs het (vroegere) privé eiland van Pablo Escobar gevaren. Voordat we terug naar het strand gingen, hebben we ook nog gesnorkeld, was ook erg mooi.

In de jungle bij Santa Marta liggen de resten van een oude indianen stad. The lost city (in het Spaans: Cuidad Perdida) kon je bereiken door een trekking van in totaal 4 dagen. Helaas werd John de eerste nacht ziek, dus zijn we de 2e dag om moeten draaien. We denken dat het lichte zonnesteek was aangezien het de eerste dag erg zwaar en warm was (geen goede combi voor John). Erg jammer dat we de trekking niet hebben kunnen afmaken. Gelukkig wel mooie jungle gezien op de eerste dag!

Eenmaal teruggekomen in Santa Marta was John na een lange dag rust weer een beetje de oude en toen hebben we onze reis kunnen vervolgen. Via de motortaxi zijn we naar Minca vertrokken. Minca is een klein dorpje in de jungle met een eigen bierbrouwerij en diverse koffieplantages. Vanuit het bed in het hotel hadden we een schitterend uitzicht en uiteraard hebben we ook het lokale bier en koffie geproefd na een mooie rondleiding over het bedrijf.

Vanuit Santa Marta zijn we met de nachtbus vertrokken naarSan Gil (richting Bogota). Het uitzicht in de ochtend vanuit de bus van de verschillende valleien die we hebben gepasseerd was geweldig. In San Gil zijn we lekker actief geweest (ziplinen, abseilen, klimmen en klauteren). Daarnaast hebben we ook een mooie tocht gelopen vanuit Barichara (mooi koloniaal en heel oud dorpje) naar Guana.

Toen we vanuit San Gil naar Villa de Levya wilden vertrekken kregen we slechts nieuws uit Nederland. Het ging niet zo goed met de oma van Petra en enkele uren later is ze overleden. We zijn toen direct teruggevlogen naar Nederland. Oma is maar liefst in goede fysieke en mentale gezondheid 93 jaar mogen worden.

Ondertussen hebben we de reis weer hervat en zijn we na 3 dagen in Bangkok vandaag aangekomen in Mandalay in Myanmar! De eerste indrukken van de stad zijn erg goed zowel overdag als ’s-avonds als alle lichtjes tevoorschijn komen die we hebben kunnen zien tijdens het diner op het dak van ons hotel. Ook de mensen zijn super aardig en behulpzaam.

Tot snel!!

Onze reis in Colombia hebben we ook samengevat in een kortfilmpje en die komt binnenkort online (internet in Myanmar is niet echt supersnel) en de foto’s zijn ondertussen ook geplaatst.

Xx John en Petra

Helmy van Moorsel

Mooi verhaal, leuk om te lezen. Groetjes

Mechteld

Wat een prachtige foto's! Veel plezier in Azië, fijn dat jullie de reis weer hebben kunnen hervatten. Groetjes Mechteld

Marlies

Wauw! Weer heel leuk om
te lezen en schitterende fotos!

Jolanda

Leuk verhaal weer! Geniet van jullie vervolg

Harrie

Na jullie onvoorziene bezoek aan oma Liessel nieuwsgierig geworden en jullie verhalen gelezen. Wat een belevenis. Veel genot van het vervolg in het verre Oosten.
(geen goede combi voor John): Werk meteen even aan je conditie :-)